Vad du kan förvänta dig

Vad du kan förvänta dig från ett hypnoterapi session

"Hypnoterapi är förmodligen den snällaste, snabbaste och mest effektiva formen av en personlig tillgänglig terapi. En session hypnoterapi är bekvämt och enkelt, som en mysig pratstund med din bästa vän ".

Det första man måste förstå om hypnoterapi, är att du inte vid något tillfälle gör att du förlorar kontrollen, du kommer att vara fullt medveten under hela upplevelsen. Och processen är utformad för att få dig att känna dig avslappnad.

Hypnoterapi är faktiskt ganska ofta en avkopplande och trevlig upplevelse. Det börjar med att vi pratar för att identifiera och tydliggöra problemet som är anledningen till ditt besök. De vanligaste metoderna är Suggestions terapi (Förslags terapi) och Analytisk terapi. Det är beroende på arten av problemet:

Suggestions terapi eller Förslags terapi- innebär införande och implantera positivt formulerade idéer/förslag för att åstadkomma det önskade beteendet.

Analytisk terapi-identifiera den bakomliggande orsaken och lösa det genom att släppa negativa tankar / känslor, som i sig då löser symptomen.

Du kommer att bli ombedd att blunda och låta ditt sinne fokusera på några idéer som hjälper dig att slappna av genom hypnotisk suggestioner. De flesta människor tycker att det är en skön och upplyftande upplevelse. Efteråt tar vi en kort pratstund till för att sammanfatta.

Ibland går man bara 1 eller 2 sessioner och det är allt du behöver, ibland måste man gå 10-15 gånger. Det varierar från person till person och anledningen till besöket.

 

Vad kan du få hjälp med

 

 • Depressioner, fobier, rädsla, och oönskade beteenden

• Smärta, lidande, oro, ångest, stress och utbrändhet

• Problem med sömn

• Magproblem

• Beroende av alkohol, rökning och snusning

• Regression till tidigare liv

• Att tänka positivt, se ljust på livet och öka kreativiteten

• Bättre självkänsla 

 

Föreställ dig när du har slutat röka att:

 

• Du kommer att återfå ditt luktsinne.

• Mat smakar bättre.

• Du kommer att kunna gå i trappor utan att bli

  andfödd

• Inga fler brännmärken i dina kläder, möbler.

• Du kommer att minska din risk för hjärt-

  sjukdom, lungsjukdom, flera olika typer av

  cancer

• och dålig andedräkt.

 

 

 

Fakta om rökning:

• Över 4.000 kemikalier finns i cigarettrök, många av

vilka kända cancerframkallande för både människor och

andra djur

.
• Världshälsoorganisationen (WHO) uppskattar att omkring

entredjedel av världens befolkning över 15 år,

det vill säga uppskattningsvis 1,1 miljarder människor, röker.

Tobaksrökningen tros orsaka omkring 3,5 miljoner människors

död varje år. Det innebär 10 000 dödsfall per dag på grund av

rökningen. I Europa är rökningen den främsta enskilda

dödsorsaken enligt WHO.

1990 var tobaken ansvarig för att 511 700 människor

dog inom EU.

 

Sverige bäst på rökstopp

 

• I Sverige röker i dag nästan var femte vuxen person dagligen.

Men det finns också 600 000 "feströkare" och 700 000 snusare.

Svenska folket konsumerar 9 miljarder cigaretter årligen.

• Cirka 80% av vuxna rökare började röka innan de fyllt 18.

 



Jag kan gå på med mer fakta, men vad det handlar om är

att rökning dödar dig. Varje gång du tänder en cigg,

så förkorta du ditt liv. Det är självmord i slow-motion

.
Du slösar bort din tid. Om du har tur, dör du av en hjärtattack, 

åtminstone så går det då snabbt.

.
Tänk dig att lida av en långsiktig cancer eller emfysem.

Det är inte ett trevligt sätt att tillbringa de sista åren av ditt liv.

.
Det är mitt mål i livet att hjälpa så många som möjligt,

att blir en icke-rökare.

.
Jag kan hjälpa dig att sluta om du är redo.

 
Men om du inte är redo så kan ingen få dig att sluta.

Så, om du inte har lust att sluta, spara då min tid och

dina pengar (du kommer att behöva dem senare).

 

Sömnproblem

Hur farligt är egentligen sömnlösa nätter?

Några enstaka nätter, utan sömn är helt

ofarligt, eftersom kroppen då tar igen det

nästa gång du sover. Men om det däremot

få upplevas varje natt, kan det bli skadligt

för hälsan. Det kan leda till 

koncentrationsproblem, depressioner,

infektionskänslighet, för tidigt åldrande och

till och med allvarliga sjukdomar såsom

diabetes och fetma.

 

Vid sömnrubbning aktiveras stresshormoner som i sin tur stör

sockeromsättningen i kroppen och därmed rubbas också

tillväxthormon och halter av leptin minskar.

Leptin är ett protein som bildas i fettcellerna och har stor

betydelse för aptitregleringen. Lägre leptin halter, leder till ökat

sug efter söt och fet mat. “Sömnproblem är skadligt för hälsan”.

Var tredje person har sömnproblem från och till utan att det

direkt påverkar hälsan. Och problemet blir allt vanligare.

Kvinnor är mest drabbade.

Sömnproblem beror oftast på stress eller en dålig ekonomi.

 

Självhypnos

Följ inte följande övningar blint, förändra dem om det känns bekvämare på ett annat vis, det är trots allt DU som ska känna dej tillfreds med dem.

Tappa nu inte modet om du inte lyckas den första gången, ibland kan det krävas några månader av träning, jag har hört att felet till och med kan ligga i att man försöker för hårt, huruvida det stämmer eller inte har jag själv ingen aning om för att vara ärlig.

Det går också utmärkt att läsa in övningarna på en CD eller annat ljudmedia om du vill, annars kan du helt enkelt ”tänka” dej igenom övningarna.

Övning 1 –Grunden till hypnos, induktion.

Spela in eller memorera följande text. Sätt dej eller lägg dej bekvämt tillrätta så att du inte blir störd av några intryck som, till exempel att en kant skaver på armen eller liknande. Gå igenom den tills du känner dej tillfreds med resultatet, som bör vara en djup avslappning. Om du spelar in texten, tänk på att tala med monotom röst då det lättare försätter dej i önskat medvetandestadium.

Börja med att lägga/sätta dej tillrätta bekvämt och ta ett liten stund på dej att låta andningen bli regelbunden och slappna av. Säg högt till dig själv hur lång tid du skall vara hypnotiserad. Säg sedan högt till dig själv att när XXXX (tiden) har gått kommer jag att sakta vakna upp ur hypnosen och vara tillbaka till här och nu. Kolla gärna klockan för att se hur nära eller exakta minuter som du är hypnotiserad.

”Tänk sedan eller säg högt till dig själv - Jag koncentrerar mej på fötterna, flyttar alla tankar till mina fötter, hur känns de? Jag känner alla leder blir mjukare, alla muskler slappnar av, och en tyngd börjar sprida sej i fötterna”

Paus på två sek.

”Jag känner tyngden i fötterna och den börjar sprida sej uppåt smalbenen, en svag känsla av värme sprider sej i takt med tyngden och avslappningen stiger upp i smalbenen.”

Paus på två sek.

”Jag känner hur tyngden börjar arbeta sej upp, långsamt, upp i låren. Den sköna varma känslan sprider sej i låren samtidigt som jag andas lugnt och stilla.”

Kort paus.

”Benen känns djupt avslappnad, i takt med min andning blir mina ben mjukt, skönt avslappnad.”

Kort paus

”Jag känner hur min mage och mitt bröst höjer och sänker sej i takt med min andning, jag tar tre mycket djupa andetag bara för att känna den bekväma känslan när luft rör sej ut, och, in genom lungorna. Känner hur avslappningen sprider sej ändå från tårna och upp, upp till bröstkorgen och sakta högre upp mot axlarna.”

Kort paus

”Hela min kropp känns avslappnad, det är bara  nacken, halsen och huvudet kvar innan jag kommer att vara fullständigt avslappnad, i hela min kropp. En fridfull, lugn avslappning”

Kort paus

”Jag känner att jag börjar bli medveten om varenda muskel, varenda nerv som sitter innanför huden i halsen och i nacken, jag känner hur de slappnar av, slappnar av så mycket att det känns som om huvudet sjunker ner ännu djupare i madrassen.”

Paus på två sek.

”Jag känner att jag nu är fullständigt avslappnad, hela vägen upp, från tårna, fötterna, benen, magen och bröstet, ända upp till hakan. Det känns som en tyngd, och den tyngden, precis på samma sätt som förut, börjar stiga uppåt, genom hakan, upp till ansiktet. En behaglig värme börjar sprida sej i mitt ansikte, sprider sej vidare runt hela mitt huvud och lämnar efter sej en behaglig avslappnad känsla.”

Paus på två sek.

”Jag kommer nu att räkna, från tio, ner till noll. När jag nått noll kommer jag att vara djupare avslappnad än jag kan minnas att jag någonsin varit förut. Tänk att jag står, högst uppe i en trappa, koncentrera mig så mycket att jag nästan kan se din omgivning.

För varje siffra jag säger, ta ett steg nedåt i trappan, och var medveten om att när jag kommer längst ner, ända till noll, kommer jag att vara fullständigt avslappnad, nära sömntillståndet, men ändå kommer jag att kunna lyssna och reagera på min röst.”

”10..... Tar ett steg nedåt i trappan, känner hur kroppen sjunker ned ett snäpp.”

”9..... Känn hur jag går djupare och djupare ner, mot en behaglig avslappning”

”8..... känner hur kroppen blir tyngre och tyngre”

”7.... Känner mig mjukt och behagligt avslappnad, och när jag tittar nedåt ser jag att vid trappans slut är lite ljusare”

”6.....Jag ser hur ljuset kommer närmare och närmare för varje steg jag tar, och  kroppen är behagligt avslappnad.”

”5.... Nu ser jag att det längst ner, där trappan slutar, finns en stängd dörr, jag är för långt ifrån för att se några detaljer nu, och ljuset är inte tillräckligt starkt ännu, men jag vet att för varje trappsteg, kommer jag att kunna urskilja fler och fler detaljer på dörren, och det lilla rummet som trappan leder till.”

”4.... Ju mer avslappnad du blir, desto mer ljus kan du urskilja. Koncentrera dej på dörren, fundera lite på vad den har för färg, titta om du kan se vad väggarna runt omkring har för färg.”

”3.....Nu är det inte långt kvar att gå, och jag känner mig väldigt avslappnad, på ett mycket behagligt och bekvämt sätt, koncentrera mig på dörren som finns mitt emot trappans slut, försöker att lägga märke till så många detaljer som möjligt, vad är dörren gjord av, är det några sprickor i den?”

”2....Även om jag vet att jag känner mig alldeles tung och avslappnad i kroppen, så är det väldigt lätt att röra sig här, nu ser jag dörren tydligt, och ljuset är alldeles lagom behagligt.

Fundera lite på vad som kan finnas bakom dörren.”

”1....Den här dörren, det är bara jag som kan öppna den, och jag har bara ett trappsteg kvar innan du jag kan öppna den, och jag vet att bakom den finns inte något att oroa sej över. Bakom dörren kommer jag att vara fullständigt mottaglig för allt som jag säger, och jag vet att det enda som finns bakom dörren är behagligt.”

”0.... Jag har nu tagit det sista trappsteget, och går långsamt fram till dörren, tittar på handtaget, vad har den för färg? Tat tag i dörrhandtaget, öppnar långsamt, samtidigt som jag vet att det bara finns behagliga upplevelser bakom den här dörren. Går nu in och stäng dörren efter mig. ”

Ungefär så går en ganska normal induktion till, och när du kommit så här långt kan du fortsätta med vad du vill. Kom bara ihåg att enbart ge positiva suggestioner.